Klanten hebben veel te kiezen. Elke dag weer. Ze kunnen een product of service bestellen anytime, anywhere en ook steeds meer anyhow .De mooie boodschappen omringen ons 24/7. Vanaf het moment dat we onze mobiele alerts inzien tot het openslaan van de krant tot de digitale reclameborden op weg naar kantoor en checken van onze socials. Geen wonder dat we massaal onze antennes uitzetten en alleen nog aandacht geven aan dat wat echt belangrijk is of ... dat wat bijzonder en niet zo alledaags is.
Slechts 25% van de klantervaring is bijzonder
Alle mooie reclame boodschappen en beloften ten spijt ...in de praktijk valt het wel mee ... of beter gezegd tegen. Uit onderzoek blijkt dat bijzondere ervaringen sporadisch voorkomen. Slechts een kwart van de consumenten wereldwijd ervaart de interactie in het aankopen of gebruiken van een product/service als bijzonder. En daarmee ruim 75% van de klanten dus niet.
Top drie ergernis
Ongeveer de helft van de klanten zegt dat ze na slechts één slechte ervaring zouden overstappen. In het geval van meerdere slechte ervaringen stijgt dit percentage naar 80%. Uit meerdere onderzoeken (Zendeskrapport 2020, CEM benchmark 2020) blijkt de top 3 ergernissen van klanten:
Het wegnemen van deze ergernissen is een basis om de klantervaring van negatief naar verwachtingsniveau te brengen. Daarmee maak je de klantervaring nog niet bijzonder.
Wat levert een bijzondere klantervaring op?
Je draagt bij aan een stukje klantgeluk door ergernissen weg te nemen en je klanten te laten ervaren wat jou bijzonder en de moeite waard maakt. Een bijzondere klantervaring wordt gedeeld door mensen. Bij het zoeken en vergelijken vertrouwen mensen steeds meer op de reviews van andere consumenten dan de mooie verkooppraatjes of het afgeprijsd artikel. Met het toenemen van het aantal sterren in je review, neemt de aankoopbereidheid toe. Tevreden klanten laten een bijna 3x zo hoge retentie zien. Dit betekent dat tevreden klanten 3x meer geneigd zijn om terug te komen en/of andere producten uit je assortiment te proberen. Negen van de tien klanten willen zelfs meer betalen voor een betere klantervaring tot wel 50% meer van de kostprijs! Met het leveren van een bijzondere klantervaring draag je bij aan een stukje klantgeluk en bouw je op een onderscheidende manier aan een loyale vaste klantenkring.
Wat maakt een klantervaring bijzonder?
Een bijzondere klantervaring is onderscheidend en consistent. Een bijzondere klantervaring sluit aan op klantverwachtingen en overtreft in het leveren van een naadloze klantbeleving in de hele klantreis. Hierbij speelt de omgeving een rol, De snelheid en het gemak dat klanten ervaren bij het online kopen van een boek verwachten ze ook bij andere digitale aankopen.
Ken je klant
Hoe weet je wat je klanten verwachten? Welke doelen willen ze bereiken bij de oriëntatie of aankoop van jouw product of service? In welke mate lukt dit met de services zoals jij biedt? Betrek je je klant en vraag je naar hun ervaringen, verwachtingen of doelen? Breng je de klantervaring in kaart met customer journey mappen? Of alleen het proces waarin je je product of service aanbiedt?
Wat is Customer Journey Mappen?
Customer Journey mappen is geen marketing tool of procesbeschrijving. Met Customer Journey mappen krijg je een beter begrip en gedetailleerd inzicht in wat je klanten verwachten, denken en ervaren in de hele klantreis. Door te begrijpen waar pijnpunten zitten kan je heel gericht de klantreis verbeteren.
Waarom een klantreis vaak eindigt in kantoorkunst
Met customer journey mappen breng je de klantreis in kaart via een gedetailleerde illustratie. Het is een creatief proces dat je vaker moet herhalen om je processen te redesignen. Met als resultaat concrete verbeterideeën die zorgen voor een betere klantervaring in de hele klantreis. Vaak eindigt het customer journey mappen met het visuele plaatje .. trots en blij dat inzichten zijn vergaard en teams snappen hoe de klantreis eruit ziet, eindigt het aan de muur. Customer Journey mappen is echter niet bedoeld als kantoorkunst .. het levert pas wat op als je de klantreis redesignt met je verbeterideeën ... en de effecten inzichtelijk maakt.
,
Zo maak je van kantoorkunst klantgeluk
Customer Journey mappen is een leeroefening. Door multidisciplinair de klantreis te onderzoeken waar interne processen en klantervaring elkaar versterken danwel afzwakken, ontstaat een gedeeld begrip in je bedrijf ten aanzien van de klantervaring. En waar en hoe medewerkers samen het verschil kunnen maken. Een goede klantervaring is niet iets van de sales of marketing afdeling alleen. Een goede klantervaring is de optelsom van de inspanning van al je medewerkers. Elke dag weer. Dat samen beseffen geeft de energie en betrokkenheid om samen de schouders onder het leveren van klantgeluk te zetten.
Vijf principes
Je ziet het vraagt om continu inspanning om de klantervaring in de hele klantreis te verbeteren of vernieuwen. Laat je niet ontmoedigen. Het is ook een leerzaam, leuk en heel dankbaar proces. Omdat je echt de dialoog aangaat met je klanten, je medewerkers betrekt en enthousiasmeert om samen het verschil te maken in het leveren van klantgeluk!
Bedankt voor je bericht.
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oeps, er is een fout opgetreden bij het versturen van je bericht. Probeer het later nog eens.